Voel je de druk?

Voel je de druk?


Hooggevoelige kinderen ervaren regelmatig druk.
Bijvoorbeeld bij het maken van hun schoolwerk. Deze druk kan ontstaan door de verwachtingen welke de leerkracht uit naar andere leerlingen. Voor een aantal leerlingen is het namelijk belangrijk om ze tussendoor regelmatig te stimuleren en te motiveren om op deze manier meer werk op de weekplanning af te krijgen. ‘Wel even doorwerken, anders krijg je het werk niet af’, is een uitspraak die ook ik regelmatig deed naar een aantal kinderen. Kinderen waarvan je wist dat ze deze uitspraak nodig hadden om weer aan het werk te gaan. Een hooggevoelig kind kan zich deze uitspraak enorm aantrekken. Want hoewel deze uitspraak waarschijnlijk niet aan dit kind gericht is, maakt hij zich daar wel druk om. ‘O jee! Ik moet wel doorwerken, anders krijg ik mijn werk niet af. Ik wil het wel goed doen voor de juf’. Dit roept al een kleine paniek reactie op. En wanneer je teveel in een paniek reactie zit kun je juist niet doorwerken. En zo kom je in die vicieuze cirkel terecht en voel je steeds meer druk.

 

Je druk maken over wat een ander van je denkt.
De druk kan ook ontstaan doordat het kind zich afvraagt wat een ander van hem denkt. ‘Als ik mijn werk nou niet af heb, wat vindt de juf dan van mij? Alle kinderen om mij heen zijn al lang klaar met het werk. Ik ben nog de enige die aan het rekenwerk bezig is. Zouden ze me langzaam vinden? Zouden ze me stom vinden? Waarom zijn de andere kinderen wel al klaar?’ Verschillende vragen die zich af kunnen spelen in het hoofd van een hooggevoelig kind. Ik heb genoeg voorbeelden van kinderen die op een gegeven moment zomaar antwoorden invullen, opdat ze niet als laatste klaar zouden zijn! Tja, als je deze vragen vaak in je hoofd hebt, begrijp je vast waarom ze een bepaalde druk ervaren.

 

Perfectionisme?
Regelmatig ervaren ze enige druk doordat ze het zelf zo perfectionistisch mogelijk willen doen. Dit kan zich uiten in het langzaam schrijven om het mooi / netjes te houden. Omdat de leerkracht heeft aangegeven dat het wel belangrijk is om netjes te werken.
Of het wel 3 keer na rekenen van het antwoord bij een rekensom. Zeker willen weten dat het echt goed is. Denken bij een antwoord: ‘Dat was wel erg gemakkelijk. Dat kan niet. Nog maar een keer opnieuw kijken dan’.
Maar ook zichzelf de druk opleggen. Bijvoorbeeld dat hij geen laag punt wil halen. Van zichzelf goede punten verwachten. Menig kind geeft aan minimaal een 8 of hoger te willen halen. Over je lat hoog leggen gesproken…. dat geeft ook druk.
Of geen fouten willen maken!! Liever iets 10x doen wat hij allang beheerst dan iets maken waarbij hij niet zeker weet of hij het kan. Ze kennen de uitspraak: ‘Van fouten kun je leren’, helemaal van buiten maar het is niet verinnerlijkt. Deze kinderen laat ik ervaren dat ze vroeger ook niet ineens konden lopen. Dat heb je echt lange tijd geoefend. Soms van tijgeren, naar kruipen, naar je optrekken aan de salontafel. En het weer belanden op je billen. Tot het wiebelig staan met hulp van twee handen van je papa of mama. En af en toe door je benen zakken tot op de grond. Tot 1 hand vasthouden, 1 vinger en dan ineens los kunnen staan. Oei, toch nog even omgevallen. Maar iedere keer stond je weer op. Ging je het opnieuw proberen. Waren er je ouders die je aanmoedigen en je helpen. Dat is leren. Je kunt alleen leren wanneer er dingen fout gaan. Want dan ga je denken dat er iets anders moet. Dan ga je iets anders doen. Als je nooit fouten maakt, leer je niets. Je kunt het immers al!

 

Vaak belemmert tijdsdruk een hooggevoelig kind.
Ze maken zich zorgen over de tijd die zo snel voorbij gaat waardoor ze de toets niet zo goed maken.
Bijvoorbeeld in 1 minuut zoveel mogelijk woordjes lezen. Er zijn kinderen (echt niet allemaal hooggevoelig) die juist hierdoor gespannen raken. Woordjes worden dan niet zo vloeiend gelezen – nog meer spanning – en dan lukt het helemaal niet meer. En dat terwijl jouw leerkracht en ouders weten dat jij anders best vloeiend de woordjes kunt lezen. Wanneer sommige kinderen de stopwatch al zien, komt de spanning omhoog. Er zijn veel kinderen geweest waarbij ik de stopwacht op een gegeven moment wegliet tijdens het toetsen om te ervaren hoe het kind echt kon lezen.

 

En nu dan?
Nu zitten de kinderen thuis. Bij jou in de woonkamer, of een plekje speciaal om het schoolwerk te maken. Wanneer je merkt aan je hooggevoelig kind dat de concentratie weg is, of dat je kind enige druk ervaart – haal de spanning weg! Breng afwisseling aan door bijvoorbeeld beweegoefeningen tussendoor te doen. Of misschien helpt het om het werk staande te maken. Bekijk ook vanuit jezelf als ouder hoe je een opdracht aantrekkelijker kunt maken. Het oefenen van tafeltjes kun je bijvoorbeeld ook samen zingend doen. Of buiten op de stoep de antwoorden van de tafeltjes schrijven en deze al springend oefenen. Het werken met inhoud maten kun je ook middels bakken laten ervaren.
Spreek je verwachtingen uit naar je kind en vraag naar wat het kind denkt af te kunnen krijgen. Overleg samen wat er op het programma staat van vandaag. Laat het kind meedenken en meebepalen, waarbij jij het overzicht houdt. Weet dat hooggevoelige kinderen het fijn vinden om duidelijk te hebben wat er verwacht wordt. Of om hun grenzen of die van jou als ouder te weten.

 

Enne leg je zelf als ouder niet teveel druk op!!! Wanneer jij druk ervaart spiegelt je kind dit.
Jij bent geen leerkracht en iedereen heeft hiermee te maken. Voel bij jezelf wat jij en jouw kind nu nodig hebben. Dat is het belangrijkste.